Spreekangst

1. RET (kijk er anders naar: het glas is half vol/leeg)

Albert Ellis ontwikkelde de RET, Rational Emotive Therapy. Hij was in zijn jeugd ongelukkig omdat hij vaak ziek was en niemand hem kwam bezoeken in het ziekenhuis. Hij besloot toen zijn leven zelf maar gezellig te maken. Dat was de basis voor de RET-therapie: anders naar dingen te kijken. 

 

Bijvoorbeeld: stel de buurvrouw komt voorbij en groet jou niet. Je bent verbaasd. Zou ze boos zijn? Waarover? Misschien over je feestje van laatst? Ook kinderachtig. Wat een stom wijf eigenlijk. Je besluit haar ook niet meer te groeten. Zo ontstaat een domino-effect van improductieve gedachten en gedragingen.

 

Volgens Ellis gaat het mis tijdens de interpretatie van de gebeurtenis, je had ook kunnen denken: 'Misschien zag ze me niet.' Dan was er geen ergernis en ruzie ontstaan.

 

De vijf g's die Ellis onderscheidt zie je hieronder op een rij, nummer twee, gedachte, is dus de crux:

 

  1. Gebeurtenis

  2. Gedachte

  3. Gevoel

  4. Gedrag

  5. Gevolg

 

De kunst is om andere gedachten te koppelen aan gebeurtenissen. Bijvoorbeeld: volgende week moet je een presentatie geven aan je collega's. Je eerste gedachte is: 'crap, daar word ik niet goed van!' Dat heeft tot gevolg dat je de voorbereiding uitstelt en een slechte presentatie geeft. Welke gedachten zijn constructiever en daardoor productiever?

 

Opdracht 1a: Koppel een week lang elke dag een neutrale of positieve gedachte aan een presentatie die je moet geven. Mail die naar Josje.

 

 

opdracht 1b: Welke positieve gedachten kun je koppelen aan onderstaande foto's?

 

 

2. Oefening baart kunst

Presenteren is een skill. Hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het gaat. Dit zijn twee filmpjes met een oefenpubliek. Het eerste filmpje duurt een minuut, het tweede vijf minuten. Oefen je pitch terwijl je een filmpje op fullscreen zet.

 

 

3. Omarm je kwetsbaarheid

Brene Brown vertelt over haar eigen worstelingen in onderzoek en carriere en heeft haar leven gewijd aan onderzoek naar wat mensen verbindt: kwetsbaarheid.

 

Iedereen is bang om niet goed genoeg te zijn. Dat verbindt ons. Wat blijkt: als je je kwetsbaarheid toont, maak je verbinding. Dat is een van de belangrijkste voorwaarden voor communicatie, ook als je voor een publiek spreekt. 

 

 

Opdracht: wat maakt haar sympathiek in haar verhaal? Hoe zou je dat kunnen nadoen in jouw eigen verhaal?

1/5

4. Powerposes

Amy Cuddy heeft onderzoek gedaan naar het effect van je houding op hoe je je voelt. 

Durf je ruimte in te nemen? Dan maak je een zelfverzekerde indruk en zullen mensen je ook op die manier zien. Maak je jezelf klein? Dan wek je de indruk niet gezien te willen worden. Mensen zullen dan minder rekening met je houden.

 

Uit haar onderzoek blijkt dat je houding ook effect heeft op hoe je je voelt. Powerposes helpen je meer zelfvertrouwen te geven: breed zitten, rechtop lopen, handen in je zij. Kijk wel uit: in sommige situaties kan een dominante houding agressie oproepen. Het is dus vooral een goede oefening om jezelf beter te voelen. 

Tussen anderen is een neutrale maar zelfverzekerde houding aan te bevelen.

 

Opdracht: Neem elke dag gedurende twee minuten een dominante pose aan. Daardoor neemt je testosterongehalte toe en voel je je zelfverzekerder.

© Josje Kuenen, 2014-2020